Playing for Success helpt kids verder

De 11-jarige Timme de Laat voert enthousiast alle opdrachten uit in de NACAdemy. Zijn docente, moeder en grootouders komen vandaag een kijkje nemen en worden continu door hem bijgepraat. Hij doet mee aan Playing for Success, het naschoolse programma van NAC voor kinderen die om sociaal-emotionele redenen minder presteren dan verwacht.

 

Aan zelfvertrouwen ontbreekt het Timme niet, hij legt gemakkelijk contact. Althans: met volwassenen en met jongere kinderen, met leeftijdsgenoten heeft hij moeite. Dit is de vijfde woensdag dat hij hier is, van de tien. ,,Hij vindt dit zó leuk. Iedere donderdag vertelt hij erover voor de klas”, vertelt docente Pavli Sebestik van De Zandberg. ,,Hij komt soms met tips hoe ik mijn lessen leuker kan maken. En ja: het inspireert mij ook!” Moeder Claudia Musters is ook enthousiast. ,,Kijk nou. Hij leert samenwerken en overleggen. Hij neemt de leiding, maar wordt door het spel eigenlijk gedwongen om ook naar anderen te luisteren.”

 

Mart van Poppel begeleidt de kinderen, met een drietal stagiaires. Hijzelf neemt een groepje mee naar de NAC Fanshop, met een rekenopdracht: verzamel voor honderd euro aan NAC-merchandise. ,,Dat is zoveel spannender en beeldender dan een boek”, weet Van Poppel. Of de ‘marshmellow-challenge’: bouw met spaghetti een zo hoog mogelijke toren. Het doel: logisch nadenken en samenwerken. ,,Sommige groepjes beginnen direct, anderen gaan planmatig te werk. Het interessantste is de nabespreking. Wat ging goed, wat juist niet?”

 

Het idee van Playing for Success is om de kinderen uit hun dagelijkse routine te halen. Ze komen van diverse scholen en kennen elkaar niet. ,,Ze komen daardoor blanco binnen. Wij weten wel wat er speelt op school, maar gaan daar niet rechtstreeks op in.”

 

Het NAC-stadion is de zogenaamde WOW-omgeving. De kinderen mogen nagenoeg overal komen. Van de kleedkamer, de tribunes en de randen van het veld. ,,Dat werkt, zo’n stadion maakt echt indruk. Dat NAC niet goed presteert doet daar niets aan af. Iedereen binnen NAC weet wat hier gebeurt en wat het belang is.” Aan het einde van het traject tekenen ze in de persruimte een certificaat, met alle handtekeningen van de spelers erop. Het project is een samenwerking tussen NAC, het onderwijs en gemeente Breda. Van Poppel hoopt dat de ontwikkeling zich voortzet. Uit onderzoek vorig jaar bleek dat 90% van de deelnemers vooruitgang ervaart door Playing for Success.

 

Bron: BN De Stem