Kunst zorgt voor ontspanning en sociale verbinding

‘Iedereen wordt vrolijk van muziek. Het werkt ontspannend, stimuleert beide hersenhelften en het zorgt ook nog eens voor een fantastische sociale binding’, leerkracht en muziekspecialist Jacqueline Heilema ziet een grote toegevoegde waarde in kunst (met name muziek) voor kinderen. Op haar school Kbs St. Joseph in Breda, is ze de kartrekker voor muziek op school. Waarom is kunst zo belangrijk voor kinderen? En hoe draagt zij dat uit op haar school? Een interview met een passievolle leerkracht, over uiteraard: muziek in de klas.

 

‘Ik maak graag de liedjes voor speciale gelegenheden op school en vind dat muziek alles mooier maakt. Ik speel zelf gitaar en piano en heb veel met muziek. Daarnaast ben ik enthousiast en weet ik mijn collega’s te inspireren. Dat zijn belangrijke ingrediënten om muziekonderwijs op je school te krijgen’, aldus Jacqueline.

 

Muzieksubsidie

 

Het begon allemaal twee jaar geleden, toen ze een aanvraag deed voor muzieksubsidie vanuit de overheid. Die subsidie zorgde ervoor dat Jacqueline de kans kreeg om aan de slag te gaan met muziek. ‘Het belangrijkste was, dat ik uren kreeg. Eén dagdeel per week had ik om muziekles op poten te zetten op onze school. Ik mocht helemaal zelf weten hoe. Mijn voorwaarde was wel: iedere leerkracht krijgt 3 kwartier muziekles ingeroosterd per week. En ik wilde de fijne methode 123Zing! met de hele school, als ‘doorgaande lijn’, gaan gebruiken.’

 

‘In het eerste jaar heb ik voor de onderbouw de lessen opgezet en in het tweede jaar voor de bovenbouw. Dit jaar mogen leerkrachten kiezen of ze meer coaching van mij willen of dat ik meer lessen kom geven in hun klas. Ik mail alle collega’s iedere zondag  de tips en lesopzet voor de komende week en ik geef in iedere groep ook zelf lessen. Dat is werkdruk verlagend voor mijn collega’s en daardoor werkt het juist goed’, vertelt Jacqueline verder. ‘Collega’s reageren enthousiast en ik vond het zo leuk, dat ik nog een opleiding tot vakspecialist muziek ben gaan volgen.’

 

Het belang van muziek

 

‘Om zulke lessen in je school op te zetten, moet je wel een goed gevoel voor muziek hebben en je moet vanuit je directeur ook steun krijgen, zodat je uren krijgt om echt iets stevigs neer te zetten. Daarnaast moet je het ook vastleggen in het schoolplan, dan is het geborgd’, gaat Jacqueline door. ‘Ik zie dat het bij kinderen zo goed werkt, ze worden ontspannen en hebben even een tegenhanger van alles dat al ‘moet’ op school. Het is een feestje.’

 

‘Daarnaast werkt het voor kinderen ook heel goed dat ze op het niveau van muziek leren allemaal hetzelfde zijn. Dat is ook een verademing voor kinderen die bijvoorbeeld geen taalwonder zijn, die voelen die druk dan even wat minder, want iedereen heeft hetzelfde niveau.’

 

Twee hersenhelften stimuleren

 

‘Kunst is ook nog eens ontzettend goed voor je hersenen. Beide hersenhelften worden gestimuleerd. De rechterhelft (cognitief) doordat tijdens de lessen onderwerpen als notatie, geschiedenis van muziek en het orkest aan de orde komen. In de linkerhelft (emotie) wordt vooral de creativiteit en emotie aangeboord. ‘Met kunst ontwikkel je je dus op veel meer gebieden dan je denkt’, aldus Jacqueline.

 

‘Daarnaast is muziekles erg geschikt voor de sociale binding. Met muziek creëer je een fijne sfeer in de klas. En het is meteen ook een sociale aanpak voor je klas. Ook de stoere mannen krijg je aan de gang met muziek. Ze kunnen beatboxen, rappen en drummen en zo is er voor ieder kind een geschikte vorm van muziek maken’, zegt Jacqueline. ‘Muziek is ook zoveel meer dan alleen zingen. Het werkt echt op alle gebieden positief. Uit het tevredenheidsonderzoek van ouders blijkt zelfs dat ze onze school kiezen omdat we muziekles geven en kunst hoog in het vaandel hebben. Dat is toch prachtig!’