Carnvalskraker: Ik zie geen fluit!

Echte carnavalskrakers worden niet meer gemaakt. Of toch? Kort voor het het vorige carnavalsfeest verscheen Hé Jacqueline van Mosterd Na de Maaltijd. Deejay Edwin Evers draaide het nummer, de hele studio deed mee. Na de ‘airplay’ op Radio 538 ging het hard. Binnen een week was heel het land op zoek naar een potje vaseline. Een uit de hand gelopen grap van drie mannen uit Hoeven, die wel wisten dat ze een lekkere meedeiner in handen hadden, maar niet dat het zo’n vlucht zou nemen.

 

Voor Robèrt van der Wegen (45), Berry Koevoets (38)en Lars van Berkel (33) braken tropenweken aan. Met slechts één nummer als bagage struinde het olijke trio de Brabantse carnavalsfeesten af.  Hé Jacqueline werd ruim 2 miljoen keer bekeken op YouTube, winnaar van de BN DeStem-carnavalskrakercompetitie en ‘Kies je Kraker’-uitsmijter op het Brabantse feestje ‘Drie Uurkes Vooraf’.

 

En toen was het Aswoensdag en kon de vaseline weer terug in het nachtkastje?

 

Berry lacht: ,,Je bedoelt of we in het spreekwoordelijke zwarte gat gevallen zijn? Allesbehalve. Nog vóór de carnaval werden we uitgenodigd op Das Coen und Sander Fest. Stonden we daar voor 10.000 man, die allemaal uit volle borst dat ene nummer meezongen. Zelf voelden we ook wel aan dat een vervolg niet kon uitblijven en dat er iets meer repertoire op de plank moest liggen.”

 

Robèrt: ,,Omdat we alles zelf doen, zit er geen enkele druk achter. Natuurlijk kwamen er snelle jongens op ons af, die zich als manager voordeden of eigenhandig een optreden voor ons op hun boekingssite hadden gezet. We hebben de boot altijd afgehouden. We zijn rechtstreeks te boeken.‘’

 

Voordeel is dan ook dat alle revenuen naar jullie gaan?

 

Robèrt: ,,Klopt, maar om het geld is het ons al helemaal niet te doen. Goed dat een instituut als Buma Stemra de rechten van een componist en tekstschrijver beschermt. Zo komt 160 procent van de inkomsten uit de buitenlandse vertalingen van Hé Jacqueline naar ons toe. Maar hadden we er niks voor gekregen, was ons plezier er niet minder om. De rekening van de studiokosten werd in de rubriek ‘Hierrr met die rekening’ betaald door Edwin Evers en daarmee kwam alles in een stroomversnelling.‘’

 

Dat was maar goed ook, want jullie plaatje verscheen voor carnavalsbegrippen rijkelijk laat.

 

Berry: ,,Maar zodoende hadden we met Mosterd Na De Maaltijd wel meteen een goede naam te pakken. Trouwens, ook nu zijn we niet vroeg met de release van ons nieuwe nummer. Goede timing is voor een carnavalskraker wel belangrijk. Breng je een liedje te vroeg, dan is je kruit al voor het feest verschoten. Dat was bij ons zeker niet het geval, ook al omdat we bij het tekst schrijven niet aanhaken bij de actualiteit. Een tijdloos nummer kan zelfs buiten carnaval nog een hit worden. Dat mochten wij aan den lijve ondervinden toen zowel uit Duitsland als België het verzoek kwam om een eigen versie op te nemen.‘’

Even terug naar het begin, want het succes kwam toch niet helemaal uit de lucht vallen?

 

Robèrt: ,,Ik ben 23 jaar geleden tijdens de Polderfeesten met BB Ullie begonnen en trompet gaan spelen. Dat werd al snel meer dan zo maar een dweilband. Na vijf keer op het podium bij ‘Drie Uurkes Vooraf’ zei ik tegen Berry dat we een jaar later als artiest daar konden staan. Dat gebeurde ook, we waren de uitsmijter van het programma.‘’

 

Berry: ,,Ik ben ook al een kleine dertig jaar in de muziek bezig. Van slagwerker bij de drumband van Zegge naar trombone bij carnavalsband Nie Jakke. Op een school in Teteringen vormde ik met negen collega’s De Blokkwasten. Hebben we nog eens het liedjesfestival gewonnen. Ik wilde eigenlijk naar het conservatorium, maar was er niet klaar voor. Na twee jaar muziekmanagement op Fontys ben ik de Pabo gaan doen.‘’

 

Robèrt, verbaasd en lachend tegelijk: ,,Muziekmanagement? En dat vertel je me nu pas? Intussen laat je mij alles regelen.‘’

 

Jullie zijn een goed op elkaar ingespeeld stel. Maar waar is Lars, het derde potje mosterd, eigenlijk gebleven?

 

Berry: ,,Oh, het is je toch opgevallen dat we een duo geworden zijn? Heimelijk werk ik aan een solocarrière, maar niet tegen Robèrt vertellen hoor.‘’

 

Robèrt, naast hem: ,,Dan zal ik maar de serieuze variant vertellen. Lars was op voorhand minder uit op het verder uitrollen van ons nummer. Hij voelt zich prettig achter de knoppen van zijn studio en zag eigenlijk al op tegen het maken van de videoclip en de 32 optredens, die ons met carnaval te wachten stonden. Met z’n drieën hebben we toch volop genoten van de optredens en alles eromheen. Daarna zijn Berry en ik plannen blijven maken voor het vervolg en gaf Lars de voorkeur aan zijn studiowerk. Misschien is het dat. Ik ben overdag adviseur bij woningcorporaties in het land, Berry zit in het speciaal onderwijs. Mosterd Na De Maaltijd is voor ons geen verlengstuk van ons dagelijks werk.‘’

 

Aan wie hebben jullie meer te danken: de kleine Joep wiens billetjes moesten worden verschoond of Edwin Evers, die jullie plaatje elke dag draaide?

 

Berry: ,,Aan m’n eigen Joep natuurlijk. Als hij niet in zijn luier gepoept had, was ik nooit op zoek gegaan naar een potje vaseline. Edwin is een goede tweede, zijn enthousiasme werkte aanstekelijk. We hebben nog altijd emailcontact met zijn productieteam.‘’

 

De nieuwe plaat komt vrijdag uit. Wat mogen de fans verwachten?

 

Berry: ,,Je hebt zeker nog een primeurtje nodig? Dacht ik al. Welnu, komende vrijdag komt de single Ik zie geen fluit uit. Verrek, dat rijmt nog ook. Net als bij Jacqueline zijn we weer met niks begonnen, maar het is weer zo’n niet uit je hoofd te krijgen deun. Let maar op.‘’

 

Bron: BN De Stem